Két hete hétfőn a Margit kórháznál volt dolgom Óbudán, este nyolckor végeztem. A svéd villám épp szervizben, odafelé békávéztam, de olyan szép idő volt, hogy hirtelen felindulásból elhatároztam, hazasétálok. És milyen jól tettem... egyrészt megspóroltam a jegy árát. :)

Másrészt nagyon érdekes helyeket fedeztem fel, főleg ahhoz képest, hogy 18 éve Budapesten dolgozom, sokáig itt is éltem, 3 évig egész konkrétan ezen az útvonalon jártam a Kandó és a Margit-híd közt - és mégis alig ismertem.

Ahogy haladtam végig a 17-es villamos vonalán először a Bécsi úton, majd a Frankel León, nosztalgiáztam kicsit a Kandó környékén, visszaemlékeztem arra, mikor 88-89-ben először történt, hogy verseny kezdődött a biztosítók közt és az Állami mellé belépett a Hungária is, és mivel nem volt ügynökhálózata, a főiskolások közt is toborzott idénymunkára, a lakásbiztosításokat kellett minél nagyobb számban elhappolni a másik elől, kaptunk egy gyorstalpaló képzést és egy körzetet, ott kellett szabályosan vigéckedni. Alapvetően nagyon ocsmány meló volt, én eleve alkalmatlan vagyok ilyesmire, de kellett a pénz. Megpróbáltam valami normálisabb ruhát előkotorni, de csak amolyan sportos farmerzakóm volt. Mindegy, borzalmasan néztem ki, ráadásul még azt is olvastam valahol, hogy a szemüveg egyfajta megbízhatóság és gondosság látszatát kelti, ezért feltettem egy enyhe olvasószemüveget is, brrr... A Vörösvári út környékén a panelházak egy részét meg a régi bérházakat kaptam, nem túl jó iörzet.

Persze azért tudtam valamit produkálni... nem is ez volt a lényeg, hanem hogy a Nagyszombat utcai villamosmegállóval szemben volt a Hungária helyi irodája, oda kellett bevinni a szerződéseket, és volt egy tüneményes csaj az irodában, nem tudtuk a nevét, de a szobatársaimmal elneveztük Izabellának, és én teljesen belé szerelmesedtem, kerestem az alkalmat, hogy minél többször lehessek ott, de Izabella elég magasan hordta az orrát, nem nagyon foglalkozott csóró főiskolásokkal (pedig ő meg csak egy sima adminisztrátor volt)... legalábbis nem az félszegárnyékos fajtával.

Aztán a Bécsi úton tovább haladva néhány nagyon-nagyon öreg ház következett, foghíjtelkek, törmelékhalmok, lebontott házak helyei... majd a japán étterem, ahol tavaly olyan finom dolgokat ettünk... sok érdekes ház van arrafelé. A Komjádihoz érve egy boltíves kapubejáratra lettem figyelmes, mely egy macskaköves, meredek útban folytatódott és buja zöld növényzet keretezte.

 

Beléptem és kicsit meseszerű világba csöppentem, jobb oldalt a bérház belső udvara csupa virító virág (mondjuk a kertitörpéket inkább kihagytam volna, de elmegy), egy kis parasztház eredeti falikúttal, felfelé még pár ház és rendes, erdős domboldal, mindez pár lépésre a forgalmas úttól és kívülről ebből semmi se látható, de annyira más.

 


Volt ott egy kedves, idős házaspár kiskutyával, volt tarka cica, aki láthatólag a saját birtokának tekintette, volt egy csinos, harmincas kismama, külföldi, de kiválóan, csak enyhe akcentussal beszélt magyarul, nagyon közvetlenül megszólított, mikor látta, hogy fotózni szeretnék és beinvitált, először angolul, nyilván azt hitte, külföldi turista vagyok, beszélgettünk kicsit, és mikor az öregekhez magyarul szólt, akkor váltottunk csak magyarra.

Aztán elbúcsúztam és elindultam felfedezni. A macskaköves út mentén további bérházak rejtőztek, az éles kanyarban valóságos kis toronyszobás villa - innen kéne megmenteni a hercegkisasszonyomat? A villa lakatlannak tűnt, bár erősen be van kamerázva. Továbbhaladva egy másik barátságos, régi ház, garázsokkal és egy folyondárral teljesen benőtt fabarakk - állítólag mérnöki létesítmények voltak ilyenek, mögötte gondozottnak tűnő, teraszos erdei tisztás.

 

 

Visszaindultam.
A Malomtóhoz érve csóváltam a fejem, hogy a hangulatos étterem lepusztulva árválkodik, a tó tiszta posvány és zsombék, persze békáknak jó hely, a túloldalán a mecset lepusztulva szégyenkezik (a mai látogatásomkor már elkezdődött a felújítása, felállványozták, ez jó hír!).

 

Tovább haladva a szagokon tűnődtem el. Még a Bécsi út Kolosy térhez közeli részén először a japán étterem egzotikus illatai domináltak, később valahol faszénparázson grilleztek egy kerthelységben, a foghíjtelken a gaz erős fűszaga, az előbb a virágos udvaron tömény virágillat, a pocsolyás Malomtónál poshadt iszapszag, a régi házak nyitott szenespince-ablakai hideg, dohos, korhadt levegőt leheltek...

 

Lassan bandukoltam tovább, egy szűk keresztutcánál benéztem, és ismét leesett az állam... szűk, nagyon meredek, nagyon réginek tűnő macskaköves utca, régies épületekkel, pillantás az utcatáblára... Gül Baba utca... nagy, így már érthető. Irány felfelé! Milyen érdekes, szép régi házak itt is, bár néhol betolakodott közéjük egy-egy kissé oda nem illő modern is (gondolom, aki itt tud telket venni és ilyen házat építeni, elég pénze volt lefizetni az engedélyt kiadót, hogy az utcaképbe nem illőt is simán engedélyezzék, de az is lehet, hogy szimplán nem foglalkoztak vele).

 

 

Balra felfelé lépcső, dülöngélő téglafal, láthatóan ismét egy elhanyagolt, eltékozolt turistalátványosság, akár a volt Ifipark környéke a Vár alatt a Dunaparton.) Engem persze az omlásveszély meg az ilyen szalagok nem szoktak visszatartani, feljebb szép kis fasor, felette a Gül Baba türbéje, majd lankás park, szemben modern, de kellemes külsejű lakópark. Feljebb sétálva balra eladó ingatlan tábla rommal, gazzal és sittlerakóval. Ismét szép példája, hogy hanyagolják el a szép helyeket itt Budapesten és hogy mennyire nincsenek lehetőségei a város érdekeit érvényesíteni a pénzes ingatlantulajdonossal szemben.

   

 

A türbe felújítás alatt, fölötte szép kis ház, szintén iszlám ornamentikus diszítésű ablakokkal, valahol rajta egy teljesen oda nem illő poszterméretű ING felirat, nekik is gratulálok, ahhoz van pénzük, hogy az egyik legszebb helyen megvegyenek egy ilyen házat, de izlésük nincs hozzá, hogy valamennyire tiszteljék a hely szellemét.

A kilátás szép.

 

 

Ismét feljebb haladva csendes, árnyas kis utcák, hetvenes évekbeli stílusú 2-3 emeletes tégla társasházakkal, jó lehet itt lakni, kilátás, csendes, zöld környezet. Lassan kiérek megint a Gül Baba utca tetejére 

   


Kisebb parkok, bal oldalt a lejtős utcán megint egy rejtőző, szűk, vadregényes keresztutca, kicsit időzárványnak tűnik, olyan, mintha nem is a mai Budapesten lennék. Elsőnek megint baloldalt egy hetvenes évekbeli, elhagyott villaépület, garázzsal, lepukkant bejárattal, a földön három gyerekcipő, szépen egymás mellé állítva... jobbra jóval régebbi, keskeny toronyszerű emeletes ház, ebben is érzek valami romantikus anakronizmust, ahogy ott megbúvik a fűben. Balra egy modernebb emeletes ház, szép kerttel, majd az út végén egy polgári villa. Bekukucskálok az ablakon, mintha laknák, de elég fura, amolyan raktárszerű, mégse aktív használatot mutató az udvar. Jobbra tőle felismerem a sitthalmot, amit idefelé láttam, majd megkerülve a bokrok alatt ámulva jövök rá, hogy ez a türbe feletti ING-s ház másik oldala.

 

 

Visszamegyek a Gül Baba utcára és leereszkedem, ismét szép kilátás, majd le a Margit körútra és hazasétálok a Moszkva téren és a Csaba utcán át, fel a Kis-Svábhegyre. Jó kis kétórás séta volt.

 

 

Lábjegyzet: talán feltűnt, hogy ha nyolckor indultam el, hogy tudtam ilyen világos fotókat csinálni: nos, a magyarázat, hogy akkor nem is csináltam. Másnap visszamentem két órával korábban és ismét megtettem ezt az utat, ezúttal a kamerával, de így érdekesebb volt egyben elmesélni. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://arnyek.blog.hu/api/trackback/id/tr582147919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2010.07.13. 05:12:00

Ez gyönyörű volt, köszönöm az élményt, túravezető úr! :)))))
Méghogy félszeg: vadidegenekkel simán kvaterkál ismeretlen helyeken.... ;)

kiraaaaa 2010.07.13. 07:19:30

Szia!
Szép, szép:)

nehiddel 2010.07.13. 11:36:44

Kellemes kis emlékezés, legalább nem kopik el. A képek is jók! :)

.bia · http://legyeneszed.blog.hu/ 2010.07.13. 15:19:09

Cseles, cseles.:D Én, vidéki lévén, Pesten csak nagyon kicsit ismerem, de ezek igazán vadregényes helyek, szóval ügyes voltál.:D
Vártam valami olyasmit a vége felé, hogy "és most teljesen eltévedtem, egy törmelékkupacon fogok aludni, vagy megpróbálom megkeresni az idős házaspárt, de sötét van, és jönnek az Amarillák.. valaki segítsen!", de ha nem, hát nem.:D

Félszeg Árnyék · http://arnyek.blog.hu 2010.07.13. 15:24:29

@.bia:
Majd a folytatásban lelkem, ne aggódj! :D

liliana13 2010.07.13. 23:39:06

Ja most látom, a XII-ben laksz, nem a II-ben.
süti beállítások módosítása